Till dig som är liten och finns inuti

Till dig som är liten och finns inuti. Andas.

Hej
Hur har du det idag? Jag är mest trött och trött, som vanligt. Det är lite bättre på vissa sätt i alla fall, ibland känns det ändå som att det spelar roll. Och ibland känns det ju inte så. Det är ok också.

Idag tänkte jag mest att jag ville dela med mig av en sak jag hittade på instagram. Det är en som har gjort små filmsnuttar som kan vara till hjälp om man vill andas lugnt. Vet inte om du har hört om det, men ofta när man mår dåligt andas man snabbt och liksom stressar upp kroppen och då kan det göra att man mår ännu sämre och kanske ännu räddare och att paniken blir värre. För det är som att kroppen beter sig som att man är jätterädd när man andas jättesnabbt, och då tänker hjärnan att man är jätterädd och drar igång en massa reaktioner på det och då andas man kanske ännu snabbare och då drar hjärnan igång ännu mer och… det blir inte så bra.

För vissa är det jättedåligt att testa att andas djupt och lugnt då. Det kan bli att det bara känns hemskt eller till och med att man får mer flashbacks och att allt blir värre. Gör inte det då. För andra kan det funka bra med andningen. Göra att man bryter av det som handlar om att kroppen och psyket håller på att stressa varandra så det blir värre och värre. Så man kan bli lugnare. Och om man blir lugnare kan man ofta tänka bättre, till exempel kan det bli lättare att tänka att det som känns hemskt är ett minne bara, inte nåt som händer nu. Eller att tänka vad man vill göra för att det ska bli lättare, eller kanske att ringa eller skriva till någon och be om hjälp.

För mig har det hjälpt mycket att lugna ner andetagen. Men man är olika. Det är därför jag ville skriva att det kan bli dåligt också. Det är inte som att man är rätt om det fungerar bra och fel annars. Det är lite olika bara. För vissa funkar det.

När jag haft kontakt med vården har de ofta pratat om att man ska andas i en fyrkant. Vet inte om du hört det. Det går säkert att googla på annars. Jag tycker bättre om de här små videosnuttarna i alla fall, att följa med dem. För de känns trygga och fina med färgerna och formerna och då har jag lättare att lugna ner mig, för att färgerna också hjälper, inte bara att andas lugnare.

Om du inte ser filmsnuttarna längst uppe i det här inlägget kan du klicka här så ska du komma till dem. Det finns ännu fler om du klickar här.

Det går att bläddra mellan dem du kan se i det här inlägget, om du klickar på den lilla pilen som finns till höger eller vänster. Hoppas att du hittar någon som du tycker om. Jag tyckte inte lika mycket om alla, men väldigt mycket om vissa. Jag tror man är olika där med, vilka som passar en.

Nu ska jag gå till biblioteket och låna julböcker. Nästa vecka ska jag skriva på stafettkontot Om dissociation, jag tänkte att jag skulle ha julbokstema mest. Och lite annat. Du får gärna kolla det jag skriver där i alla fall.

Var rädd om dig
och jag hoppas att andra är rädda om dig
Linnéa

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.