Förklaringsförsök · På 1177.se · Teorier · Trötthet

Mental trötthet (del 2)

Ok, jag kanske inte ska försöka mig på att förklara så mycket själv den här gången. Jag hittade nämligen en jättebra broschyr från Göteborgs universitet/Sahlgrenska universitetssjukhuset: Vad händer när hjärnan inte orkar? Strategier vid hjärntrötthet.

Det finns så mycket där som jag känner igen mig i och tycker är viktigt, även om jag för det mesta fått försöka förstå mig på det själv.

De går igenom att mental trötthet inte syns och hur man kan göra för att det ska bli tydligare för andra, olika typer av vila, hur man kan lägga upp sin vila, och hur viktigt det är att respektera sin trötthet.

De tar upp stress, vad som kan vara stressande (de tar dock bara upp normala stressande situationer, inte tex flashbacks eller att uppleva nya trauman) och hur man kan hantera stress. Ljus, ljud och miljöer som kan vara jobbiga och hur man kan avskärma sig. Och en hel del annat.

Det är en broschyr väl värd att kolla på om man har problem med mental trötthet eller är intresserad av hur det funkar.

En sak jag tycker är viktig är det som handlar om planering. Jag tror att det är så lätt att man är inställd på att planera så man hinner göra saker. Men det är ju lika viktigt att planera så man orkar göra dem. Och planera så man faktiskt får saker gjorda, men ändå inte gör för mycket.

Balansen är också viktig såklart. Som alltid. (Och så väldigt svår att uppnå.) Tror att det inte bara är jag som räknar bort saker i planeringen, som att en del saker och den kraft de tar inte räknas, inte behöver bokas in så de går att orka med. Som disk eller tvätt. Eller förkylningar, att orka få tag på vaktmästaren, oväntade relativt små saker som nästan alltid dyker upp.

För att återknyta till ett tidigare inlägg så skrev Christine Miserandino i sin förklaring kring The Spoon Theory att hon lärt sig att det är bra att spara en sked, ha en i fickan som man kan använda om den råkar behövas. Jag antar att jag lärt mig det med, att det är bra. Fast har tyvärr också lärt mig att det är lättare sagt än gjort att fixa så skedarna räcker och det dessutom blir en över.

Vill du lära dig mer om mental trötthet kan jag rekommendera även de andra av Sahlgrenska akademins sidor om det: http://mf.gu.se/om-mental-trotthet

(Du hittar del 1 om mental trötthet här.)

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.